Har du funderat kring vilka bilder spelsajterna använder och varför de valt just dem? Förmodligen inte. Men bilder sätter som bekant igång en massa tankar hos betraktaren och är därför minst lika viktiga som texten när det kommer till marknadsföring av en produkt.

För att ta ett exempel: just nu är olika typer av skräckspel populära. Ni vet, spel av typen ”jagas-av-monster-i-mörkt-rum”. Då kan det kanske vara smart att illustrera spelet med monstret i fråga. Eller inte. I den här typen av spel är en nervkittlande stämning A och O för att locka spelare och den kan med fördel illustreras med långa, mörka korridorer, övergivna byggnader och konturerna av något okänt och skrämmande som lurar i mörkret…

Ett annat exempel är casinospelen. Självklara bilder här är rouletthjul, ett black jack-bord eller en pokerhand. Men en webbsida har plats för ganska många bilder och måste variera sig för att inte tråka ut besökaren. Därför är det också här vanligt med bilder som antyder något: Diamanter, champagne och cigarrer, kostymer och cocktailklänningar – alla dessa för tankarna till lyx och flärd och illustrerar spänningen med casinospel.

Det sista exemplet på bilder på spelsidor är hämtat från den stora kategori som kallas ”hidden object-spel”. Spelen är många, men den gemensamma nämnaren är att utifrån en bakgrundsstory hitta ett givet antal gömda föremål. Ibland utspelar sig berättelsen i nutid, ibland i 1800-talets England och ibland i forntida Egypten. Det de har gemensamt är att de allra flesta illustreras med bilder som för tankarna till detektivarbete: alltifrån CSI-laboratorium till slängkappor och förstoringsglas i dammiga bibliotek. Tanken här är förstås att spelaren ska känna sig som en detektiv, vars jobb det är att finna svaret på mysteriet!